{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
758 visninger | Oprettet:

CK
CK
Tilmeldt:
28. mar 2023
Emner: 6 Svar: 57

Seler {{forumTopicSubject}}

Kan huske jeg engang et eller andet sted læste om at ikke alle seler er gode til hunde, hvor der blev vist med billede hvad der er godt og ikke er godt, jeg kan bare ikke huske hvor, så kan ikke finde det igen.

Men tænkte så høre her, hvilke typer seler skal man kigge efter?
Og hvilke typer skal man holde sig fra?
Er rart at vide, både når jeg får hvalpen og når den engang er voksen.

Har allerede kigget på nogle seler jeg overvejer, men er usikker på om de er gode. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Seler
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.445
    #1   21. mar Nu har jeg ikke den HELT store erfaring med seler, men alle mine hunde har/har haft én til brug ved særlige lejligheder (fx ture til København ol).
    Jeg har taget hunden med til butikken, hvor jeg ville købe sele, og prøvet de forskellige på.
    På denne måde kan jeg finde ud af, om selen sidder ordentligt - også når hunden bevæger sig.
    Halsbånd har jeg gerne bestilt på nettet, men aldrig en sele.

    Jeg glemte lige dit spørgsmål. Ups. Jeg har haft flere forskellige typer seler, men foretrækker Y-seler.


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #2   21. mar Her kan du se hvordan det, i meget grove træk, skal sidde på hunden.

    profilbillede
  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #3   21. mar Det vigtigste er at selen ikke blokerer for skuldrenes bevægelsesfrihed og at albuerne ikke rammer ind i spænderne fra selen.

    Du kan fx vælge:
    Hurtta
    Dog copenhagen
    Nonstop dog wear

    Ville undgå den klassiske Julius k9 sele da den blokerer for bevægelsesfriheden


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.445
    #4   21. mar Y-sele, Mathias smiley

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #5   21. mar H-Sele i udformning og ikke af navn.

    Jeg købte for ikke så længe siden en Dog Copenhagen Comfort Walk PRO Sele. Den blev tilpasset hos min vanlige kropsjusterer til hundene.

    Desværre skrider den i spænderne, så tilpasningen forsvinder ved brug smiley Det samme gør sig gældende for : Hurtta Weekend Warrior Hundesele

    Deres øko seler, er mere stive i stoffet smiley


  • CK
    CK Tilmeldt:
    mar 2023

    Emner: 6 Svar: 57
    #6   21. mar Mange tak for svar alle sammen, og tak for billedet Mathias, den hjælper virkelig for mig at kunne se hvordan den gerne skal sidde. smiley

    Havde overvejet gå i Maxizoo den første gang og prøve nogle af, men vil være ærlig og sige jeg nu også er forelsket i nogle stykker fundet på nettet. smiley men da hundens behov er vigtigst så går jeg efter hvad der sidder bedst frem for udseende. smiley


  • #7   21. mar Anione (Maxizoo) har nogle billige H-seler, som er glimrende til hvalpe. Tjek dog, at den strop der ligger bag forbenene, ikke ligger for tæt på armhulen.

    Jeg bruger Dog Cph Air Walk (noget i den stil), og den ligger ok til gåture. Dog ligger den noget højt på halsen på min schæfer, så hvis hun trækker, går den på hendes luftrør. Det gjorde selen ikke på min gamle schæfer.


  • #8   21. mar Jeg har en ruffwear. Købte den brugt for 100kr, man kan ikke se den har været brugt. Den ene hund jeg bruger den på kan godt lide en tur i mudderet, så selen har været vasket et par gange.
    Det eneste jeg godt kunne mangle var at den var lidt længere hen over ryggen og havde noget jeg kunne holde fast i.


    profilbillede
  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #9   21. mar Maxi zoo har både anione der er gode hvalpeseler (de kan udvides en del som den vokser, samt fornuftig pris) og de har dogscreek som også ser fine ud.

  • CK
    CK Tilmeldt:
    mar 2023

    Emner: 6 Svar: 57
    #10   21. mar Jeg må indrømme før jeg spurgte her kiggede jeg på Cottonshoppen og var forelsket i disse 3. smiley


    profilbillede
  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #11   21. mar Hvilken type hund har du?

  • CK
    CK Tilmeldt:
    mar 2023

    Emner: 6 Svar: 57
    #12   21. mar Jeg har ikke hund endnu, men skal havde en Bichon Havanais her til sommer hvis maven er med hvalpe, er skrevet op hos en opdrætter. smiley

  • #13   21. mar Jeg er stor fortaler for Dogmans seler.
    De kan justeres både rundt om bryst, i halsen, i længde på ryg og længde på mave.

    Jeg vil gerne se, om jeg har et billede af mine med deres på.



    profilbillede
  • CK
    CK Tilmeldt:
    mar 2023

    Emner: 6 Svar: 57
    #14   21. mar Yorkiebanden, du må gerne vise billede hvor en af dine har det på hvis du kan finde det. smiley

    Er glad for hjælpen fra jer alle. smiley


  • #15   21. mar En nem og billig h-sele imens hvalpen vokser smiley

    Til mine voksne har jeg været glad for hurtta casual selen. Jeg har en bomulds-blanding hund


  • #16   21. mar jeg er enig med de andre.
    Skulderfrihed er alfa og omega.
    Derudover. . "nej-selen" på billedet, den kan de osse bakke ud af, hvilket jo ikke er skidesmart.
    Min bedste sele er fra stbt1935, den synes jeg virkelig sidder godt.
    Nu ved jeg ikke hvilken hund du har, men nogen seler åbner ikke og skal over hovedet på hunden....og har man en vuf med bredt kranie, så er det ikke nødvendigvis noget man bliver populær på.
    Havde en hurrta y-sele til min gamle hund (papillon-pekingeser) og den sad virkelig godt, men den var ikke et hit at hive over hovedet på hende.
    Selen fra stbt1935 og dog copenhagen air kan åbnes fortil, så de ikke skal over hovedet.... og hvis du nu har sådan en bredpandet vuf, ville jeg kigge på sådan en (jeg har en staffy pt)


  • #17   21. mar #10, de seler du viser der er ikke særlig gode, de forstyrre hunden bevægelser.
    Jeg har lidt forskelligt, det betaler sig at se på seler uden et fancy navn, det gør rigtig meget ved prisen og selerne er ofte fuldstændig magen til de populære mærker;)


  • #18   21. mar Jeg er enig med Bodil, jeg ville ikke give min hund de seler på som dem på dit billede.

  • #19   21. mar Jeg bruger Dogcph walk air til min Lhasa Apso.

    En ting der er værd at overveje, er at også nogle af dem i #10 fylder en del på hunden og derfor virkelig kan være med til at lave filtre, hvis der netop er tale om en langhåret race.


  • CK
    CK Tilmeldt:
    mar 2023

    Emner: 6 Svar: 57
    #20   21. mar Tak for svar, jeg dropper selerne jeg har vist. smiley

    Men vil kigge på nogle af de forslag i er kommet med, og tænker nok det er klogest prøve nogen af fysisk.

    Er glad for jeres råd, for det vigtigste er det skal være behageligt for hunden, så er glad for jeg fik spurgt. smiley


  • #21   22. mar som fodnote... hvis du fx kigger på dogcopenhagen, så er bryststykket der går ned mellem forbenene sådan mere robust/bredere end på de seler der bare har en "rem". jeg hat set hunde med de sidstnævnte seler, og jeg synes de hurtigt bliver hevet skævt på hunden - hvor de kraftigere/bredere/forede er bedre til at blive siddende hvor de skal.

  • #22   22. mar Omvendt, hvis stykket mellem benene er for bredt, som det faktisk ofte er, generer det hundens forben smiley hellere smalt en for bredt.

  • CK
    CK Tilmeldt:
    mar 2023

    Emner: 6 Svar: 57
    #23   22. mar Tak for tippet begge to. smiley

  • #24   22. mar Og husk at vente med at købe selen til du har hunden: Man kan ikke rigtigt vide om den passer før man har prøvet den på hunden smiley
    Det er forskelligt hvad der sidder godt på forskellige typer hundekroppe. Husk også at være opmærksom på at spænde selen ud og købe ny efterhånden som hvalpen vokser smiley
    Jeg ser ofte at folk glemmer det smiley


  • #25   22. mar For ikke at skulle købe nye seler hele tiden i hvalpevoksetiden, så køb endelig en, der både kan justeres omkring brystet og halsen og hvis også ryggen kan justeres, så er det helt perfekt - Dogman som Yorkiebanden viser er et godt eksempel.


  • CK
    CK Tilmeldt:
    mar 2023

    Emner: 6 Svar: 57
    #26   22. mar Har også tænkt at først købe når jeg har hvalpen, og vil også købe nyt når den første ikke passer mere, bor ikke så langt fra Maxizoo. smiley

  • CK
    CK Tilmeldt:
    mar 2023

    Emner: 6 Svar: 57
    #27   22. mar Kirsten tak, det vil jeg prøve kigge efter. smiley

  • #28   22. mar Jeg var rigtig glad for selen “Hunter London Vario Rapid”, mens min hund var hvalp. Billig, simpel, sidder godt og kan justeres.

    Efter min hund blev voksen, har jeg købt en lidt dyrere model og et andet mærke - men stadig samme “princip”, tror det er en Y-sele?


    profilbillede
  • #29   22. mar Sia, som er en portugisisk vandhund, har en Hurtta Weekend Warrior.
    Den er vi begge glade for, da den kan spændes ud flere steder, og så har den et godt håndtag på ryggen.
    Desuden skåner den min dårlige ryg og mit irritable bindevæv, idet jeg har fint styr på mit løsgående missil smiley

    Et godt råd: gå efter en ikke alt for dyr sele til hvalpen, og køb så den ultimative lækre sele, når hunden ikke vokser mere.


  • #30   22. mar Bilka har i øvrigt nogle udmærkede seler til ikke ret mange penge.
    Det kunne måske være en ide at købe sådan en indtil hunden ikke vokser mere og derefter købe en af de dyrere seler


  • CK
    CK Tilmeldt:
    mar 2023

    Emner: 6 Svar: 57
    #31   22. mar Tak for rådene alle sammen lytter til dem alle. smiley

Kommentér på:
Seler

Annonce