1.075 visninger
|
Oprettet:
Hvordan finder man bedste match? {{forumTopicSubject}}
Allerførst så har jeg ingen planer om avl overhovedet - jeg er bare generelt nysgerrig
Ofte i avlstråde, så kommer argumentet om at finde den bedste hanhund til sin tæve eller omvendt. Så langt er jeg med.
Men hvordan gør man så det? Udseendesmæssigt og tildels temperamentsmæssigt, der tror jeg godt at jeg kan bruge almindelig logik, men når der så nævnes linjemæssigt, hvordan gør man så det?
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 71 Hunde: 2 Emner: 339 Svar: 6.051
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.074
Her tester man for hvilke farvegener hunden bærer på.... Nogle er dominante, og andre er recessive...
Og her skal man også finde hunde der matcher hinanden... ellers ender man med en hund, der ikke ligner det den er...
Jeg er først lige på vej ind i "den verden"... og hold da op, hvor er der meget at holde styr på, studere og tage hensyn til
okt 2006
Følger: 31 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 55 Svar: 1.042
Nu har jeg (forhåbentlig mit første kuld hvid sorte newfoundlændere på vej)
Vi valge han udfra flg. kriterier:
Godt sind, glad hund (lige som vores tæve)
Kanon helbred (HD: A, ED:0, Cysteria: fri, Hjerte: en gråzone, dog ret lille!)
Kikkede derudover til hvad dommerne har udtalt vedr. min tæve på udstillingerne (Hun har fået excellent flere gange, samt han er også præmieret højt) Bla. er Hope ikke så stor, så Ozzy er højere / kraftigere osv.
Samt stamtavemæssigt er Hope udfra Franske linier.. Og Ozzys far er tysk.. Så hvalpe efter dem har gode muligheder for videre avl med de danske hunde.
okt 2006
Følger: 31 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 55 Svar: 1.042
Men har forsøgt at avle på fordele.. dvs ting der burde kunne blive bedre / forstærkes
Hvordan finder man bedste match?