6.795 visninger
|
Oprettet:
Hundetræning og løbetid {{forumTopicSubject}}
Min lille hund er kommet i løbetid - for første gang. Og vi plejer jo at være til træning hver onsdag. Men nu har jeg hørt, at man ikke må tage afsted, når hunden er i løbetid. Er det rigtigt??
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
Hunden er jo bestemt ikke motiveret for at træne, den vil bare *bip*..
Hanhunde bliver vanvittige, og hvis en får revet sig løs.... uha uha
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.810
mar 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 167
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 8.003
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
maj 2005
Følger: 24 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 49 Svar: 1.514
Soørg.
Der er forskel på hvor påvirkede de er, så nogen tæver får ligeså meget ud af det som normalt.
Og det er da god træning for hanhundeejerne......
jan 2006
Det kræver noget ekstra af en når der kommer en løbsk tæve, og er hanhunden vandt til det og kan abstrahere fra det er det da kun et plus, også på hjemmefronten så han ikke flejner hver gang naboernes tæver er i løb.
Men tæven så skal der ligeledes ligges en ekstra indsats for at holde fokus, ikke noget problem.
Men selvfølgelig skal man tjekke med sin klub inden man tropper op med tæven.
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
Det er jo også et spørgsmål om etik og moral fra tæveejerens side..
Hvis en tæve er i løb, så kommer man ikke på træningsbanen, da det kan forstyrre hele træningen, også selv om man er 200 m. væk fra de andre..
Derfor holder man sig væk fra træningen i de 21 dage løbetiden vare. så man ikke ødelægger noget for de andre..
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.411
Når tæverne på et hold kommer i løbetid i forlængelse af hinanden, kan det ødelægge en hel sæson for hanhunde-ejerne, og det mener vi ikke er rimeligt.
jan 2006
Man tropper ikke med en der er højløbsk og villig, men fordi den er i løb er det ikke ensbetydende med at den inviterer, tvert imod siger mine kraftigt fra hvis de ikke er klar.
maj 2007
mar 2008
Hun virker ikke synderligt påvirket, men nu har jeg jo ikke set hende i nærheden af en flok hanhunde. Men jeg tænker også lidt risikoen for om en hanhund ryger på hende....vil jo helst ikke risikere hvalpe.
Men det er da i træningssitutaion - både i træningsøjemed og betalingsøjemed - at have en tæve. Det er jo så næsten 4 mdr. om året der ikke kan trænes, når hendes løbetid lige vælger at falde uden for de 2 mdr. klubben holder træningsfri. Vi er nået afsted en gang siden sommerferien og kan så blive hjemme til midten af september. Ret ufedt faktisk.....noget jeg ikke lige havde tænkt på, da jeg valgte en tæve
mar 2008
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
JEG kan ikke forstå hvorfor man gør det... Ikke fordi jeg selv har hanhund, men fordi jeg ikke forstår hvorfor man vil tage de unødvendige konflikter med tæven.
Rigtig mange tæver er lettere hjernedøde når de er i løb, og hvorfor slåsse med den til træning når nu den ikke selv kan gøre for den er lidt dum?
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 315 Svar: 2.204
Nu er det sådan, at du bliver tilbudt at modtage de missede træningstimer på et andet hold de fleste steder... Så prisen er vel fair nok??
For din egenskyld så bliv væk. Du kan få en masse sure miner med fra andre hundeejere... Jeg ville personligt synes det var møg ærgerligt, at jeg skulle have vores træning ødelagt, fordi der er en løbsk tæve...
Der vor jeg træner, må man heller ikke komme... De kan jo sætte de andre hunde i konflikt, det ville være synd. Samt at din tæve skal have koncentration på alle hannerne og måske blive irriteret på dem... Mere synd!
maj 2005
Følger: 24 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 49 Svar: 1.514
Og Karins
Der er jo også grænser for hvor meget hensyn man skal tage- min hanhund( er død nu) kunne lugte en løbsk tæve 3-uger før løbetid og ca 1-uge efter- det skulle i princippet betyde at tæveejeren skulle holde sig væk i 7-uger hvis de ikke skulle forstyrre....Det er jo heller ikke meningen.
Min hanhund klarede træningen fint nok, så længe tævehunden ikke lige stak numsen hen til ham, d.v.s. holdt ca 10 meters afstand. Selfølgelig var jeg mere obs på ham, men de skal kunne arbejde også med forstyrrelser
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Og det synes jeg er rigtig godt!
Hvorfor ikke træne under de vilkår, man har, når tæven er i løb? Man kunne jo risikere, at skulle til en prøve netop på det tidspunkt? Og hvorfor dog holde al den træningsfri bare fordi man har en tæve?
Nogle tæver bliver bedre, når de er i løb - hvorfor dog gå glip af den gode indlæring?
Jeg var til Herning Open for nyligt (schæferhundeklubben) - her så jeg det, som kunne være resultatet af en træningsplads, hvor man ikke må have løbske tæver.
En tæve var meget meget tæt på at gå i løb, og hun gik sit lydighedsprogram. Efter den kom en hanhund, som gik et fantastisk program, lige indtil han kunne dufte tæven fra før efter et klatrespring. Havde han ikke stoppet op der, var denne hund kandidat til at vinde.... Nu mistede den en masse point.
Den slags undgår man KUN ved at træne hunden i alle de miljøer, den kan komme ud for. Og hunden skal beholde både drift og lydighed ligegyldigt hvor mange løbeske tæver, der er omkring den. Gør den ikke det, så er der fejltrænet...
Derfor synes jeg, det er galitmatias at man nægter tæver i løb at træne på træningspladsen. Både for dens egen, dens ejere og for andre hundeførere og hundes skyld.
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 93
Mener også det er sundt for alle at træne med lidt udfordring.
Den løbske tæve behøver jo ikke stå lige ved siden af den allermest forstyrrede hanhund.
jul 2008
jan 2007
Så længe der tages hensyn, dvs at tæverne ikke får lov at gå og gnide sig op af min hanhund synes jeg det er ok de er der. For mange tævers vedkommende forstår jeg bare ikke man vil gå og slåsse med den (det gælder self ikke alle tæver at de er sådan, men mange er)
Til rally vil jeg dog sige at der var jeg dælme træt af tæver i løb. Jeg gik på begynderhold, og nu er det jo sådan at på en rallybane skal samtlige hunde sitte/dække osv på samme sted. hvilket resulterer i at når man kommer til stedet hvor en løbsk tæve har sittet, ja så er det altså røv at have hanhund. Den får det jo nærmest mast op i hovedet.
-løsningen kunne så være at lade løbske tæver gå sidst (hvilket man osse gør til prøver)
Træls synes jeg osse det er når folk med løbske tæver finder det helt ok at rende rundt midt i flokken af hanhunde og lade tæven gå og gøre sig til.
Self skal jeg have styr på mit kræ, osse når der er tæver der er i løb. Men når jeg trækker lidt væk med reiki fordi jeg VED at han altså ikke kan administrere at gå 2 cm fra en højløbsk tæve (endnu i hvert fald) så er det altså ikke fedt når tæveejer render hen til os bare fordi det er deres ret at være på pladsen.
jul 2008
Tæveejerne skal tage hensyn og holde afstand til de andre.
Hvis en tæve alligevel er villig, når den møder op, ses det hurtigt, og de fleste tæveejere vælger så selv at forlade træningen.
mar 2008
aug 2006
Det synes jeg bestemt er noget at stræbe efter og derfor ser jeg det som en ubetinget fordel, at der er løbske tæver ved siden af min hanhund, når han træner.
Ude på gaden er der jo heller ikke nogen undskyldning - hunden kan ikke tillade sig at være mindre lydig fordi, der er løbske tæver i omegnen. Giver man først efter der, så synes jeg man springer over hvor gærdet er lavest.
mar 2008
jan 2007
De øvrige på holdet var temmeligt nye i hundetræning.
Og vejen til at lære det er næppe at placere tæverne med røven helt op i hovedet af hanhunden.
Mon ikke det trænes bedre med tæverne i området -men ikke på klods hold?
JEG kan ikke se hvorfor tæverne pinedød skal rende rundt i 2 cm afstand af hannerne i en træningssituation (husk på at det altså ikke er træninf for A-hunde og førere, men unghunde i lømmelalder med hormoner der racer, samt uerfarne hundeejere...)
aug 2006
Det er krævende for hundeførerne, ja - men sørme god træning, når det lykkes. Og det gør det jo til sidst ;o)
mar 2008
Vi har som regel to legestunder i træningen, en forholdsvis tidligt efter start af træning og en inden slut af træning, så de ligger ikke så jeg kan komme senere eller gå før uden at miste en stor del af træningen. Så vil jeg hellere blive hjemme og træne med hende der. Tror ikke hun vil koncentrere sig så meget hvis jeg trækker hende væk og tror også det måske bare lokker nogle af de andre hunde med når de er løs.
Men nej - jeg kunne ikke drømme om at slippe en tæve i løb løs i flokken, det ville da kun bringe kaos. Men jeg synes det var rart at kende klubbens og trænerens holdning inden man evt. bare møder op med en tæve i løb.
Jeg er rigtig glad for min klub (DCH Frederikssund) og venter nu med længsel på at kan komme afsted igen. I næste uge tror jeg at jeg tager derop uden hunden og lytter til lidt guldkorn og får lidt øvelser med hjem at arbejde med.
jan 2007
Jeg accepterer fuldt ud at de skal være på pladsen osse. Jeg forstår ikke at de vil, men accepterer det...
Men det mindste er vel at man tager en smule hensyn når ens tæve er i løb. JEG synes ikke det er fair at lade tæven rende og gnubbe sig op af hannerne (det ville de jo så heller ikke gøre til prøver. I hvert fald ikke den slags jeg evt ville gå til skulle jeg få lyst til prøver engang. Her er det så lydighed/agility/rally der ville være aktuelt)
aug 2006
Tænk, hvis man kommer gående på gaden, og ens hanhund ikke er vant til løbske tæver og bliver helt towlig og glemmer alt lydighed? Det kunne jeg ikke leve med.
Derfor synes jeg det er rigtig fint at få trænet, at man til hver en tid kan få kontakt med sin hund. - Også når det er løbske tæver omkring den.
jan 2007
Vi kan jo sagtens dele træningsplads. Og Nu den situation jeg taler om var til Rallytræning. Dvs at man går sin "runde" på banen, og så er der ventetid til det er ens tur igen.- Nogen vælgfer at sætte sig ned på en bænk og vente, jeg selv vælger at træne lidt kontakt osv i ventetiden.
Her går 2 stk ejere af løbske tæver så hen og sætter sig på bænken hvor der stadig er hanhunde.
Samme tøser med løbske tæver mener så at det er en super idé at gå med tæven ud til reiki og mig der er trukket væk, netop for at få kontakt igen, og passere frem og tilbage meget få cm fra ham.
Sådanne ting finder jeg helt unødvendigt... Ja jeg skal styre min hanhund.... Men der er vel ingen grund til fuldstændig at ødelægge træningstimen for de andre fordi man har en tæve i løb?
De har lov at være der, men når man har en tæve i løb, mener jeg at man osse må tage visse hensyn.- Man behøver ikke rende rundt i det fjerneste hjørne, men når jeg passerer tæver på gaden, så får de altså heller ikke lov at gnubbe røv op af Reiki... Hvorfor skal de så på træningspladsen?
maj 2007
mar 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 221
Han hundene skla jo kunne lystre alligevel og det samme skal tæverne kunne. Min kunne heller aldrig finde på at tilbyde sig til en hanhun når hun er igang med træningen. Hun er ved at æde hovedet af alle hunde som vil snuse hende bagi uanset om hun er løbsk eller ej.
Derudover kan ejerne af hanhundene jo os risikere til en konkurrence at naboer til et træningssted også her en løbsk tæve og derfor skal hunden jo høre efter alligevel!
En hund som har den rigtig drift i sin træning vil heller ik lade sig påvirke jo så længe den er på!
jan 2007
-vi træner jo netop for engang at nå dertil hvor den slags kan ignoreres... men det kan vi altså ikke fra dag 1
aug 2006
jan 2007
Efterhånden som øvelsen sidder fast skal han så gerne kunne udføre den uanset hvad der sker omkring ham...
-en tæve i løb der går og vifter med måsen lige foran næsen på ham anser jeg for at være en stor distraktion.
Som skrevet flere gange er det ikke det at tæverne er på pladsen -det må de for min skyld gerne. Mit problem er med tæveejere der ikke viser den mindste smule hensyn NÅR deres tæve er i løb. Kan de se at en bestemt hanhund går helt i koma over tæven er der jo ingen grund til at gå HELT hen til den og lade sin hund gøre sig til...
mar 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 221
Hundetræning og løbetid