{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hundetræning og løbetid
  • #1   27. aug 2008 nogen steder må man... Men jeg kan ikke se hvad man får ud af det?

Hunden er jo bestemt ikke motiveret for at træne, den vil bare *bip*..

Hanhunde bliver vanvittige, og hvis en får revet sig løs.... uha uha

• #2   27. aug 2008 Der er forskellige regler fra træningssted til træningssted, så giv din træner et ring og hør ad smiley

• #3   27. aug 2008 Der står nemlig ikke noget om det på klubbens hjemmeside men jeg kan da helt klart godt se ulemperne ved at tage afsted med en hund i løbetid.

• #4   27. aug 2008 Hos os må man godt træne med løbetids hunde. Det kræver bare,a t han hunde ejerene tager sig sammen.....

• #5   27. aug 2008 Jeg har haft hanhunde indtil vi fik Lous og jeg HADEDE når folk kom med deres løbske tæver. Jeg kunne ligeså godt gå hjem med mine hunde, for det endte i konflkt på konflikt hele tiden:-)). Lotus har aldrig været til træning, når hun har været i løbetid:-))

• #6   27. aug 2008 Har man også altid måtte de steder jeg har været.

Soørg.

Der er forskel på hvor påvirkede de er, så nogen tæver får ligeså meget ud af det som normalt.

Og det er da god træning for hanhundeejerne......

• #7   27. aug 2008 Ja jeg ser som en udfordring, både da jeg havde hanhund og nu jeg har tæver.

Det kræver noget ekstra af en når der kommer en løbsk tæve, og er hanhunden vandt til det og kan abstrahere fra det er det da kun et plus, også på hjemmefronten så han ikke flejner hver gang naboernes tæver er i løb.

Men tæven så skal der ligeledes ligges en ekstra indsats for at holde fokus, ikke noget problem.

Men selvfølgelig skal man tjekke med sin klub inden man tropper op med tæven.

• #8   27. aug 2008 Der er ikke nomale reger omkring det, med løbetid hos tæver, men hver enkelt klub har en holdning om hvad og hvorfor...

Det er jo også et spørgsmål om etik og moral fra tæveejerens side..
    Hvis en tæve er i løb, så kommer man ikke på træningsbanen, da det kan forstyrre hele træningen, også selv om man er 200 m. væk fra de andre..

Derfor holder man sig væk fra træningen i de 21 dage løbetiden vare. så man ikke ødelægger noget for de andre..

• #9   27. aug 2008 Hos os må man ikke komme til træning med en løbsk tæve.

Når tæverne på et hold kommer i løbetid i forlængelse af hinanden, kan det ødelægge en hel sæson for hanhunde-ejerne, og det mener vi ikke er rimeligt.

• #10   27. aug 2008 Risiko?

Man tropper ikke med en der er højløbsk og villig, men fordi den er i løb er det ikke ensbetydende med at den inviterer, tvert imod siger mine kraftigt fra hvis de ikke er klar.

• #12   27. aug 2008 Ja, når otus har været i løb og måttet blive hjemme fra træning, har jeg altså ikke forlangt mine penge igen. Man har vel en fornemmelse for hvornår de kommer i løb og hvis man VED at det kommer i løbet af træningssæsonen, må man jo lade være med at melde sig til. Jeg har selv været instruktør i 15 år og jeg vil nødig være den, som skal sidde med regnskabet, hvis tæveejere med hunde i løbetid, skal have penge tilbage. Og hvordan kan man så være sikker på at tæven er i løbetid?? At folk ikke bare er blevet for dovne til at komme ud af klappen og til træning??

• #13   27. aug 2008 Har prøvet at ringe til klubben/træneren men uden held.

Hun virker ikke synderligt påvirket, men nu har jeg jo ikke set hende i nærheden af en flok hanhunde. Men jeg tænker også lidt risikoen for om en hanhund ryger på hende....vil jo helst ikke risikere hvalpe.

Men det er da i træningssitutaion - både i træningsøjemed og betalingsøjemed - at have en tæve. Det er jo så næsten 4 mdr. om året der ikke kan trænes, når hendes løbetid lige vælger at falde uden for de 2 mdr. klubben holder træningsfri. Vi er nået afsted en gang siden sommerferien og kan så blive hjemme til midten af september. Ret ufedt faktisk.....noget jeg ikke lige havde tænkt på, da jeg valgte en tæve smiley

• #14   27. aug 2008 Mette - ja man ved at den kommer i løbetid, men hvordan vil du så undgå at melde dig til?? Tænker.....når jeg betaler for en træningssæson er det for hele året....så kan jo ikke vælge nogle perioder fra fordi jeg ved hun kommer i løbetid

• #15   27. aug 2008 På nogen træningspladser er det helt tilladt at komme med tæven uanset løbetid.

JEG kan ikke forstå hvorfor man gør det... Ikke fordi jeg selv har hanhund, men fordi jeg ikke forstår hvorfor man vil tage de unødvendige konflikter med tæven.
    Rigtig mange tæver er lettere hjernedøde når de er i løb, og hvorfor slåsse med den til træning når nu den ikke selv kan gøre for den er lidt dum?

• #16   27. aug 2008 Anna:
    Nu er det sådan, at du bliver tilbudt at modtage de missede træningstimer på et andet hold de fleste steder... Så prisen er vel fair nok??

For din egenskyld så bliv væk. Du kan få en masse sure miner med fra andre hundeejere... Jeg ville personligt synes det var møg ærgerligt, at jeg skulle have vores træning ødelagt, fordi der er en løbsk tæve...
    Der vor jeg træner, må man heller ikke komme... De kan jo sætte de andre hunde i konflikt, det ville være synd. Samt at din tæve skal have koncentration på alle hannerne og måske blive irriteret på dem... Mere synd!

• #17   27. aug 2008 Babbett

Og Karins

Der er jo også grænser for hvor meget hensyn man skal tage- min hanhund( er død nu) kunne lugte en løbsk tæve 3-uger før løbetid og ca 1-uge efter- det skulle i princippet betyde at tæveejeren skulle holde sig væk i 7-uger hvis de ikke skulle forstyrre....Det er jo heller ikke meningen.

Min hanhund klarede træningen fint nok, så længe tævehunden ikke lige stak numsen hen til ham, d.v.s. holdt ca 10 meters afstand. Selfølgelig var jeg mere obs på ham, men de skal kunne arbejde også med forstyrrelser

• #18   27. aug 2008 På vores træningsplads er det HELT i orden at komme med løbske tæver.

Og det synes jeg er rigtig godt!

Hvorfor ikke træne under de vilkår, man har, når tæven er i løb? Man kunne jo risikere, at skulle til en prøve netop på det tidspunkt? Og hvorfor dog holde al den træningsfri bare fordi man har en tæve?
    Nogle tæver bliver bedre, når de er i løb - hvorfor dog gå glip af den gode indlæring?

Jeg var til Herning Open for nyligt (schæferhundeklubben) - her så jeg det, som kunne være resultatet af en træningsplads, hvor man ikke må have løbske tæver.
    En tæve var meget meget tæt på at gå i løb, og hun gik sit lydighedsprogram. Efter den kom en hanhund, som gik et fantastisk program, lige indtil han kunne dufte tæven fra før efter et klatrespring. Havde han ikke stoppet op der, var denne hund kandidat til at vinde.... Nu mistede den en masse point.

Den slags undgår man KUN ved at træne hunden i alle de miljøer, den kan komme ud for. Og hunden skal beholde både drift og lydighed ligegyldigt hvor mange løbeske tæver, der er omkring den. Gør den ikke det, så er der fejltrænet...

Derfor synes jeg, det er galitmatias at man nægter tæver i løb at træne på træningspladsen. Både for dens egen, dens ejere og for andre hundeførere og hundes skyld.

• #19   27. aug 2008 Hos os må tæven komme den første og den sidste uge i løbetiden. Den uge hvor hun er villig, skal hun blive hjemme.
    Mener også det er sundt for alle at træne med lidt udfordring.
    Den løbske tæve behøver jo ikke stå lige ved siden af den allermest forstyrrede hanhund.

• #20   27. aug 2008 Vi synes at det er unfair hvis tæveejere skal miste 3 træningsgange.

• #21   27. aug 2008 Ulla -hmm hvad så med tæver der er villige i sidste uge af løbetiden... ikke alle tæver er jo villige lige fra 7.-14. dagen;o)

Så længe der tages hensyn, dvs at tæverne ikke får lov at gå og gnide sig op af min hanhund synes jeg det er ok de er der. For mange tævers vedkommende forstår jeg bare ikke man vil gå og slåsse med den (det gælder self ikke alle tæver at de er sådan, men mange er)

Til rally vil jeg dog sige at der var jeg dælme træt af tæver i løb. Jeg gik på begynderhold, og nu er det jo sådan at på en rallybane skal samtlige hunde sitte/dække osv på samme sted. hvilket resulterer i at når man kommer til stedet hvor en løbsk tæve har sittet, ja så er det altså røv at have hanhund. Den får det jo nærmest mast op i hovedet.
    -løsningen kunne så være at lade løbske tæver gå sidst (hvilket man osse gør til prøver)

Træls synes jeg osse det er når folk med løbske tæver finder det helt ok at rende rundt midt i flokken af hanhunde og lade tæven gå og gøre sig til.

Self skal jeg have styr på mit kræ, osse når der er tæver der er i løb. Men når jeg trækker lidt væk med reiki fordi jeg VED at han altså ikke kan administrere at gå 2 cm fra en højløbsk tæve (endnu i hvert fald) så er det altså ikke fedt når tæveejer render hen til os bare fordi det er deres ret at være på pladsen.

• #22   27. aug 2008 Træningen skal selvfølgelig tilpasses tæven, så man ikke skal "slåsse" med den.
    Tæveejerne skal tage hensyn og holde afstand til de andre.
    Hvis en tæve alligevel er villig, når den møder op, ses det hurtigt, og de fleste tæveejere vælger så selv at forlade træningen.

• #23   27. aug 2008 Fik endelig fat i klubben og på hold vi går nu (store hvalpe) hvor de leger løst skal jeg holde hende hjemme når hun er i løb. Men når hun bliver større og vi ikke har den samme "leg" til træning, så må man gerne komme med en tæve i løb. Netop af den grund at både tæve og hanhundende skal lære at koncentrere sig selvom der er tæver i løb. Men foreløbigt må vi blive hjemme et par uger

• #24   27. aug 2008 Michelle, optimal kontakt med sin hund er, når en tæve i løb kan gå forbi med få centimeters afstand uden at hunden viger fra den opgave, den er i gang med.
    Det synes jeg bestemt er noget at stræbe efter og derfor ser jeg det som en ubetinget fordel, at der er løbske tæver ved siden af min hanhund, når han træner.

Ude på gaden er der jo heller ikke nogen undskyldning - hunden kan ikke tillade sig at være mindre lydig fordi, der er løbske tæver i omegnen. Giver man først efter der, så synes jeg man springer over hvor gærdet er lavest.

• #25   27. aug 2008 Anne-Louise - jeg villle nu aldrig byde min hund af møde op og den så ikke må være med i den frie leg....af to for mig simple årsager. For det første fordi jeg synes det er synd at den skal se på de andre drøner rundt og hun måske hænger i selen fordi hun gerne vil være med. Derefter den jeg faktisk synes er vigtigere - nemlig den at jeg går ind for at hunde ikke hilser/kontakter hinanden i snor og står jeg med hende i snor mens de andre drøner rundt....ja så har jeg ikke en chance for at holde de andre væk og risikerer dermed mere bøvl end glæde for både hunden og jeg - og for den sags skyld måske også nogle af de andre hunde

• #26   27. aug 2008 CH -jamen det ville være optimalt ja... Men det kan jeg jo ikke forlange af min hanhund på 14 mdr (dengang) som jeg ikke har haft så længe.
    De øvrige på holdet var temmeligt nye i hundetræning.

Og vejen til at lære det er næppe at placere tæverne med røven helt op i hovedet af hanhunden.

Mon ikke det trænes bedre med tæverne i området -men ikke på klods hold?

JEG kan ikke se hvorfor tæverne pinedød skal rende rundt i 2 cm afstand af hannerne i en træningssituation (husk på at det altså ikke er træninf for A-hunde og førere, men unghunde i lømmelalder med hormoner der racer, samt uerfarne hundeejere...)

• #27   27. aug 2008 Michelle, jeg synes så det er rigtig god træning...

Det er krævende for hundeførerne, ja - men sørme god træning, når det lykkes. Og det gør det jo til sidst ;o)

• #28   27. aug 2008 Anne-Louise

Vi har som regel to legestunder i træningen, en forholdsvis tidligt efter start af træning og en inden slut af træning, så de ligger ikke så jeg kan komme senere eller gå før uden at miste en stor del af træningen. Så vil jeg hellere blive hjemme og træne med hende der. Tror ikke hun vil koncentrere sig så meget hvis jeg trækker hende væk og tror også det måske bare lokker nogle af de andre hunde med når de er løs.

Men nej - jeg kunne ikke drømme om at slippe en tæve i løb løs i flokken, det ville da kun bringe kaos. Men jeg synes det var rart at kende klubbens og trænerens holdning inden man evt. bare møder op med en tæve i løb.

Jeg er rigtig glad for min klub (DCH Frederikssund) og venter nu med længsel på at kan komme afsted igen. I næste uge tror jeg at jeg tager derop uden hunden og lytter til lidt guldkorn og får lidt øvelser med hjem at arbejde med.

• #29   27. aug 2008 CH -tja... Det gjorde det så ikke her. Reiki kan dårligt nok koncentrere sig når der er hunde der IKKE er i løb tilstede... Så SÅ voldsomme distraltioner kan han slet ikke administrere.

Jeg accepterer fuldt ud at de skal være på pladsen osse. Jeg forstår ikke at de vil, men accepterer det...

Men det mindste er vel at man tager en smule hensyn når ens tæve er i løb. JEG synes ikke det er fair at lade tæven rende og gnubbe sig op af hannerne (det ville de jo så heller ikke gøre til prøver. I hvert fald ikke den slags jeg evt ville gå til skulle jeg få lyst til prøver engang. Her er det så lydighed/agility/rally der ville være aktuelt)

• #30   27. aug 2008 Som sagt er jeg glad for, at vi ikke har den slags restriktioner i vores klub.

Tænk, hvis man kommer gående på gaden, og ens hanhund ikke er vant til løbske tæver og bliver helt towlig og glemmer alt lydighed? Det kunne jeg ikke leve med.

Derfor synes jeg det er rigtig fint at få trænet, at man til hver en tid kan få kontakt med sin hund. - Også når det er løbske tæver omkring den.

• #31   27. aug 2008 CH -tja.. jeg mener så bare ikke der er behov for at de vifter tæverne foran næsen på hannerne.

Vi kan jo sagtens dele træningsplads. Og Nu den situation jeg taler om var til Rallytræning. Dvs at man går sin "runde" på banen, og så er der ventetid til det er ens tur igen.- Nogen vælgfer at sætte sig ned på en bænk og vente, jeg selv vælger at træne lidt kontakt osv i ventetiden.

Her går 2 stk ejere af løbske tæver så hen og sætter sig på bænken hvor der stadig er hanhunde.
    Samme tøser med løbske tæver mener så at det er en super idé at gå med tæven ud til reiki og mig der er trukket væk, netop for at få kontakt igen, og passere frem og tilbage meget få cm fra ham.

Sådanne ting finder jeg helt unødvendigt... Ja jeg skal styre min hanhund.... Men der er vel ingen grund til fuldstændig at ødelægge træningstimen for de andre fordi man har en tæve i løb?

De har lov at være der, men når man har en tæve i løb, mener jeg at man osse må tage visse hensyn.- Man behøver ikke rende rundt i det fjerneste hjørne, men når jeg passerer tæver på gaden, så får de altså heller ikke lov at gnubbe røv op af Reiki... Hvorfor skal de så på træningspladsen?

• #32   27. aug 2008 Tjaaaaa, mine hanhunde har altid været lydige, men jeg har aldrig forlangt eller forventet at de kunne lade en tæve i løbetid gå ubemærket forbi. Jeg tror ( eller rettere VED) at man træner meget forskelligt i de forskellige klubber og det er jo som det skal være:-)) Vores hunde er jo heldigvis ikke ens:-))

• #33   27. aug 2008 Hos os er det helt i orden at komme med løbske tæver os højløbske hvis man vil det!
    Han hundene skla jo kunne lystre alligevel og det samme skal tæverne kunne. Min kunne heller aldrig finde på at tilbyde sig til en hanhun når hun er igang med træningen. Hun er ved at æde hovedet af alle hunde som vil snuse hende bagi uanset om hun er løbsk eller ej.
    Derudover kan ejerne af hanhundene jo os risikere til en konkurrence at naboer til et træningssted også her en løbsk tæve og derfor skal hunden jo høre efter alligevel!
    En hund som har den rigtig drift i sin træning vil heller ik lade sig påvirke jo så længe den er på!

• #34   27. aug 2008 Stine -jamen jeg er enig... Men i hvert fald går JEG til træning netop for at få en mere lydig hund, en bedre kontakt, bedre koncentration i træningen (sammen med alt muligt andet). Og derfor kan jeg da ikke forvente at min hund bare uden videre ignorerer at der er en højløbsk tæve der står og gnubber sig op af ham.

-vi træner jo netop for engang at nå dertil hvor den slags kan ignoreres... men det kan vi altså ikke fra dag 1

• #35   27. aug 2008 Det skal jo læres, Michelle - og hvordan lærer man det, hvis man ikke bliver udsat for det ;o)

• #36   27. aug 2008 CH -tja når jeg træner noget så plejer jeg gerne at starte med ikke for mange/store distraktioner.
    Efterhånden som øvelsen sidder fast skal han så gerne kunne udføre den uanset hvad der sker omkring ham...
    -en tæve i løb der går og vifter med måsen lige foran næsen på ham anser jeg for at være en stor distraktion.

Som skrevet flere gange er det ikke det at tæverne er på pladsen -det må de for min skyld gerne. Mit problem er med tæveejere der ikke viser den mindste smule hensyn NÅR deres tæve er i løb. Kan de se at en bestemt hanhund går helt i koma over tæven er der jo ingen grund til at gå HELT hen til den og lade sin hund gøre sig til...

• #37   28. aug 2008 Nu lader jeg f.eks. ikke min komme i nærheden af hanhundene når vi træner hverken normalt eller ved løbetid og holder hende i bilen imellem øvelserne som normalt og vil så os tit vælge at være den sidste til eks. feltsøg så ikke hanhundene render og pisser i feltet fordi de kan lugte hun har været der. Så hensyn synes jeg nu nok jeg tager.

Kommentér på:
Hundetræning og løbetid

Annonce