Parring, og de ikke selv kan komme fra hinanden... Parring, og de ikke selv kan komme fra hinanden...
Er der nogen her der vil beskrive hvad der kan gå galt i en uovervåget parring ....
Hvad er det der kan ske hvis ikke de kan komme fra hinanden, på hhv. hannen og tæven...
Og andre risici ??
grundet en samtale på job jeg sprøger ....
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.131
okt 2009
Følger: 13 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.395
En parring foregår på den måde at når hannens penis er kommet tilstrækkeligt langt ind, har han nogen svulmelegemer på siden af den som svulmer op indvendigt i tæven og låser dem sammen i alt fra 5 min til en time. Hvor selve indledningen til parringen oftest er noget instinktivt hundene gør, så er samnenhængningen noget som nemt kan få især unge og uerfarne hunde til at gå i panik!!
Det kan få dem til at hive og slide for at komme fri, hvilket er umuligt indtil svulmelegemerne har trukket sig sammen igen. Men hiver og slider de hårdt nok, vil de måske kunne komme fri, men ikke uden at gøre skade på kønsdelene. Går de helt i panik vil de måske også begynde at slås med hinanden imens de hænger sammen og jo ikke kan slippe væk
Håber det forklarede det..,,
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 112 Svar: 2.012
dec 2010
Følger: 11 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 120
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 93 Hunde: 4 Emner: 955 Svar: 18.002
Historien er at en kollega der har en Berner han på ca 1- 1½ år, passer en Golden tæve på 1½ år ....
Tæven kom angiveligt i løb omkring torsdag i sidste uge og skal passes til på lørdag ... den kan have været i løb et par dage før, det er jo svært at vide....
Hun sidder så til pause og taler med en anden kollega om det måske er nok at give tæven bukser på, og hvad der kan ske osv ....
Hvortil jeg siger at det er slet ikke nok med bukser, der skal døre imellem med mindre de vil risikere hvalpe ..... hun siger så at de har pjattet med dem de passer hunden for, at vedkommende havde sagt "sker det så tager vi det med"
Jeg kan så dertil sige om hun nu er sikker på det er ment sådan, samt at imo er en Golden på 1½ ikke gammel nok til at parres, samt om de ved hvorledes markedet for blandingshvalpe ser ud ...
Og så er det jeg siger at under alle omstændigheder er det totalt uansvarligt at lade de 2 unghunde om det alene da det kan gå galt ....
Så er det at den kollega hun først talte med kommer på banen og siger sikke noget sludder, og de trækker sig først når svulmingen er ovre osv ... desuden synes hun man skal passe på ikke at "mennekseligegøre" sine hunde ved at passe på den i hoved og R.. og at for det første ville en tæve i naturen være parret i første løbetid, samt at går det galt i naturen så er det jo hvad der sker og det synes hun så man skal lade ske .....
Der er det jeg ikke kan forklare hvad det er der kan gå helt galt ..... men får dog sagt om hun mener man skal løbe den risiko med egen, men endnu mere med den hund man passer for andre, samt at jeg mener når man vælger at gøre "vilde" dyr til tamdyr så påtager man sig et ansvar ... samt at det jo så er nogen år siden at vores hunde som art har været på ene pote derude i naturen .....
Stemningen til pausen blev en anelse anstrengt må man sige .....
Men Tak for den korrekte forklaring som jeg har afleveret til hende der passer hund....
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 66 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 355 Svar: 14.421
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.758
Det er jo ikke kun kønsdelene det handler om, en parring skal være en ok oplevelse,mog det er det altså ikke hvis hundene skriger, bider og kæmper for at komme fri. Der kan ske bidskader, mentale skader og de omtalte skader på kønsdelene.
Dem der parrer uden menneskelig indblanden, er sgu nok også dem, der aldrig tilser deres hunde. Så ingen ved vel reelt om en tæve har sår inde i skeden, eller en hanhund har sår inde i penis - man kan jo ikke se de steder bare sådan lige.
feb 2011
Hende (ikke hundepasseren) mener jo så angiveligt at man skal holde hund som var de i naturen , men en dag vi talte råfordring så var hun da imod det, for det lød godt nok besværligt , fint nok folk må bestemt fodre som de vil, men synes bare ikke argumenterne hænger sammen så ....
desuden synes jeg det er en mærkelig ting at man tilsyneladende skal lade hundene gøre som dengang og ikke profitere af viden og erfaringer og dermed gøre tingene mere sikre .... sådan ville man jo aldrig gøre med mennesker, vi lever jo ikke som de ur mennesker vi var en gang uden at gøre tingene bedre hvis vi er blevet klogere på noget .... irriterer mig
jan 2006
Prøv at nøjes med at læse hvad jeg skriver og ikke hvad DU synes der skal stå. Bare et råd
jan 2006
De 8 tæver mine hanner har parret har heller ikke været uovervågede, men pånær en enkelt gang har vi ikke behøvet at holde dem - jeg refererer bare til alle de hovsa-parringer vi læser om.
Hunde har parret i mange, mange år UDEN menneskelig indblanding - så mon ikke de kan fortsætte lidt endnu, hvis det vel og mærke er fysisk funktionelle racer / hunde ?
Jeg tror det.
jan 2006
feb 2011
Som så ofte ved man bagefter hvad man evt. skulle have spurgt hende der mener at naturen skal gå sin gang, om ... vil spørge hende ved lejlighed om hun ikke vaccinerer sin hund, om hun ikke beskytter den mod flåter .... for det er jo heller ikke naturens gang, men et resultat af udvikling at vi gør og kan det, og i min optik er det at gøre brug af erfaringer og viden det samme som at gøre brug af de ting der er udviklet ...
jamen jeg siger jer, sad bare og tænkte, er det sådan folk tænker så kan jeg ved gud godt forstå der både er ups kuld og parringer med uheldigt udfald ....
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.055
Jeg har da osse pænt siddet ved hundene den ene gang Reiki har haft dame-besøg, og ville gøre det igen hvis det en dag skulle blive aktuelt.
Men dte lyder jo nærmest som om hunde falder døde om, hvis de parrer sig uden menneskelig indblanding -det er måske at overdrive faren en anelse
feb 2011
I tilfældet tråden drejer sig om vidste ingen af de 2 at det overhovedet kan gå galt, og den ene var "hånlig" overfor pylretheden, den anden, hundepasseren tog det da heldigvis til sig ....
jan 2006
Og "better safe than sorry" - i alle livets forhold, helt enig der.
Men igen - som Michelle så smukt formulerer det :
Men dte lyder jo nærmest som om hunde falder døde om, hvis de parrer sig uden menneskelig indblanding -det er måske at overdrive faren en anelse
Kan ikke være mere enig
feb 2011
Parring, og de ikke selv kan komme fra hinanden...