{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kogt ben vs. rå ben
  • #2   9. maj 2013 hårde? altså de ikke giver efter, og derved splinter.

jeg er blevet spurgt om dette spørgsmål, men mangler en god forklaring da jeg er i tvivl.

• #3   9. maj 2013 there you have it!:) ^^

• #4   9. maj 2013 jeg tænker om der ikke fandtes en mere uddybende forklaringen. skal nemlig bruge det i en "diskution" om hvorfor hunde gerne må få rå ben.

• #5   9. maj 2013 Fjærkræben skal man ikke give hunde, hverken rå eller kogte. Min erfaring er den, at de begge splintre.
    Okse- ,grise- og lammeben. samt ben fra storvildt er bedre råt - netop fordi det ikke splintre, og fordi hundene skal bruge en del tid og kræfter på at tygge dem.
    Angående råt eller kogt. Hvordan tror I hundene i naturen ville spise ben?? Jeg har aldrig hørt om dyr, der kogte/stegte deres mad!!

• #6   9. maj 2013
    Du må Ikke give kogte ben til en hund, da alt “smidigheden” ( læs: gelatine ) bliver kogt ud, og det gør at benene kan splintre og give skader i mund, tarm eller endetarm på vej ud.

• #8   9. maj 2013 Ja....det jeg har hørt er at den calcium benene er opbygget af, bliver hårdt ved tilberedning (kogning/stegning)

• #9   9. maj 2013 Ja....det jeg har hørt er at den calcium benene er opbygget af, bliver hårdt ved Jeg har altid givet mine hunde stort set alle former for ben tilberedt som ikke tilberedt....har aldrig i mit (efterhånden) lange liv oplevet problemer....

• #10   9. maj 2013 pomtoy, man må gerne give kyllinge og andre fjerkræ, bare de er rå.

jeg omformulere lige mit spørgsmål.
    Jeg barfer mine hunde, og giver rå ben af alle arter, og ved godt de ikke må få dem kogt.
    det jeg søger er en god forklaringer på hvorfor. sådan at jeg kan forklare det videre til en som ikke mener at nogen form for ben er godt for hundene.

• #11   9. maj 2013 Hov nu er jeg vist begyndt at stamme smiley

• #12   9. maj 2013 michael, til hvad?

• #13   9. maj 2013 Snakkede med en dyrlæge forleden (hun var omkring de 35 år) om emnet....hun havde aldrig set en hund i sin praksis med en ødelagt tarm på grund af kødben, men havde da hørt at andre dyrlæger havde.....men hun sagde samtidig at hun også havde hørt om tarme ødelagt af pinde, terninger, sutter, sten og så videre.....

• #14   9. maj 2013 Rå ben omdannes til en "grød" med samme tykkelse som yoghurt når de kommer ned i hundens mave (de har en meget stærk mavesyre da de også er ådselædere) og giver derfor ingen problemer. Kogte/stegte ben har som du kan læse en anden struktur og er derfor sværere at fordøje.

Hunde der gennem et langt liv aldrig har fået et tilberedt kødben ville jeg være forsigtig med....de lærer sig fra små at gnave benene ordenlig i stykker hvis de er vant til dem....

• #15   9. maj 2013 Jeg oplevede for et par dage siden at rå andeben, som jeg gav mine hunde var splintret efter ca 45 min gnaven. Jeg har efterfølgende snakket med min dyrlæge om dette. Hun advare direkte mod at give rå fjærkræben til mindre racer.

• #16   9. maj 2013 minion......selvfølgelig kan man være uheldig....men det kan man jo også med en pind......
    Synes det er synd det gik ud over din hund.....men sådan er liver uretfærdigt ind imellem....

• #17   9. maj 2013 nu tager det så heller ikke mine hunde 45 min at spise sådan et ben smiley
    men jeg har heller aldrig oplevet at de er splintet

• #18   9. maj 2013
    Pomtoy - tilhænger af ytringsfriheden...selvfølgelig splintrer benene...hvordan skulle hunden ellers spise det?
    Vi bestemmer jo selv hvilke livsglæder vores hunde får.....mine får rigtig mange af ben!
    Vi bestemmer også hvor meget vores handlinger skal begrænses af angst......jeg har besluttet at jeg tager ansvaret og ikke lader mig styre.....

• #19   10. maj 2013 mine hunde har altid fået rå ben og har aldrig taget skade
    hunde er jo dårlige ulve ( altså stammer fra ulve ) og der er jo ingen der koger ben for ulvene så det gør jeg heller ikke smiley

• #20   10. maj 2013 Jeg giver gerne rørknogler kogte, dem får Kaoz aldrig bidt i stykker; vi bruger dem til at fylde igen og igen smiley

Knogler fra hjort giver jeg aldrig, hverken rå eller tilberedt - de splintrer nemlig helt urimeligt!

• Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 558
    #22   10. maj 2013 Meningerne om dette emne vil altid være delte. Og sandheden er nok, at hunden kan komme til skade med både rå og kogte ben, men det kan den altså også med en pind. Så hvor forsigtig skal man være..?
    Jeg vælger ikke at give kogte ben, da det er min opfattelse at der er flest argumenter imod det. Læs f.eks. denne artikel:

http://jyllands-posten.dk/ditliv/ECE4322374/advarsel-mod-koedben/

Mht den uddybende forklaring TS efterspørger, har jeg ikke kunne finde andet end det allerede nævnte, at de kogte ben i højere grad splintrer end de rå, og derved giver risiko for skader på mavesæk og tarmvægge, som kan medføre potentielt livsfarlige infektioner. Det er nok en ret lille risiko, men jeg vælger altså ikke at løbe den.

• #25   10. maj 2013 undskyld hvis jeg også spammer, men faldt over nogle kyllingeoverlår med rygstykker, kan jeg give det til mine små hunde? planen er, at de bliver skåret i mindre portioner.

• #27   10. maj 2013 stine

mente nok, at det var helt okay, men ville lige tjekke smiley Købte det, da sådan en pakke kun kostede 10 kr smiley Så det skal lige afprøves

Kommentér på:
kogt ben vs. rå ben

Annonce