{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Grand Danois og HD ?
  • #1   18. sep 2010 Det er selvfølgelig vigtigt at man avler på sunde hunde, men lige omkring GD'en og HD, er det ikke en lidelse, som er ofte forekommende hos racen.

Der har været et røngtenkrav i Sverige på racen tidligere, men det er man gået bort fra, da det viste at racen ikke havde et HD-problem.

Mange tager dog stadig røngten og det ser ud til at flere og flere danske opdrættere tager billeder også.

• #2   18. sep 2010 Vigtigheden af HD status er lige vigtig uanset race. En labrador har jo foreksempel tildens til overvægt.

Men hensyn til GD, mener du hvornår man må avle og ikke avle på stamtavle alt efter dens HD status?

• #5   18. sep 2010 Det kommer jo an på anerne, Nete.
    Om man kender hundene i tavlen eller ej.

Nu mener jeg generelt at man bør kende status på hofter og albuer inden avl, men var det en kombination, jeg fandt interessant nok og jeg kendte hundene bag, så ville jeg godt turde.

• #6   18. sep 2010 GD kan døje med knoglerne, men det er gerne hvis de vokser for hurtig som hvalp på grund af forkert fodring

• #9   18. sep 2010 Hvorfor troede du at de døjer meget med HD, Anne?
    Der er ikke noget røngtenkrav på racen, det ville der jo være hvis der var et problem.

Aboutmydog, hvad mener du med 'døje med knoglerne'?
    De problemer vi ser ved for hurtig vækst er at hunden bliver fransk, det er selvfølgelig også knoglebetinget, men...

• #10   18. sep 2010 Jeg kan godt forstå at du tænker sådan, Anne, men billedet er at det ikke forholder sig sådan.

Nu er det jo oftest de hunde, der skal bruges i avl, der bliver fotograferede, hvilket oftest indebærer at folk kender til racen og sørger for at fodre og motionere den, som den skal i løbet af væksten. Men hvis racen havde et HD-problem, ville der alligevel vise sig dårlige hofter hos de der så bliver fotograferet og det ser vi meget sjældent.

Jeg ved ikke hvilke knogleproblemer der hentydes til. Jeg har aldrig hørt om et spondylosetilfælde hos GD'erne, ligesom jeg ikke er vidende om at racen har gigtproblemer. Det jeg tænker er at for hurtig vækst, giver forkert knoglevækst, som så resulterer i at hunden står vind og skæv på sine ben som voksen. Men ligefrem at kalde det knogleproblemer?

• #12   18. sep 2010 Nete, spondylose er en ryglidelse, hvor der sker slid på ryghvirvlerne og de vokser sammen og giver stivhed og smerter hos hunden.

Fransk benstilling er når forbenene drejer udaf på hunden. Det sker ved for hurtig vækst, fordi at den ene af rørknoglerne i forbenet vokser hurtigere end den anden og dermed begynder benet at dreje udaf.

At det er dig der er udgangspunktet i Bellas tråd, er jo ikke til at vide ud fra hverken dit eller hendes indlæg.

• #13   18. sep 2010 Anne, der står mange sjove ting, uden hold i virkeligheden rundt omkring på nettet :o)

Hvis man vil have et reelt billede af givne sygdomme hos en race, så ville jeg tage kontakt til opdrættere, specialklub, DKK og ikke forlade mig på tilfældige sider på nettet.

Prøv at kigge på HD-procentsatsen hos en tilfældig GD på hundeweb. Det er jo så kun et billede af de der er fotograferet, men det siger stadig noget om at der altså ikke er et problem.

Mavedrejning, ja det lider racen af.
    Hjerteproblemer er ligeså forekommende.
    Kræft? Hmm, på linje med en del andre racer, tror jeg.
    Allergi? Det er ikke et voldsomt forekommende problem, så vidt jeg ved.

Levealderen er officielt 6-7 år, men er også influeret af at vi mister nogle unge hunde til mavedrejning. Jeg synes ofte at man ser og hører om GD'ere der bliver 8-10 og endda 12 år.

Men når ovenstående står beskrevet som værende problemer for racen, så vidner det om at GD'en er en rimeligt sund race, for det er ikke lidelser der er altoverskyggende problemer og som vi hører om i tide og utide.

• #14   19. sep 2010 Det må da komme an på hvilke store racer der er tale om?

Pt ligger der 4 kuld på web i DKK - og kun en er HD fotograferet.
    Sååå...det er nok ikke lige det de fleste avlere mener er det vigtigste at avle efter.
    Hvor mange GD er "taget" i at have HD i Danmark? Og hvor mange er fotograferet i alt?

Mavedrejning ligger til ALLE større hunde med dybe brystkasser.....GD - Schæfer - Ruhåret Hønsehund - Weimaraner osv

• #15   19. sep 2010 Nu har jeg selv en race hvor langt fra alle bliver fotograferet.
    Så det er ret håbløst at se de vise sten i linierne.

• #16   19. sep 2010 Efter et kik på web - kan jeg se der ligger et kuld hvor der er 5 hunde på faderens side - 3 med HD-A og 2 med HD-D

Tjaa - det er immervæk 40%

• #17   19. sep 2010 Netop også det jeg havde set fætter karin.
    Det er sgu ikke nogen fantastisk statestik.
    Men spørgsmålet er vel om de lider under at have HD D ?

• #20   19. sep 2010 Bella

Det er kun muligt at undersøge hvis man havde flere stambogs numre at gå efter

• #21   19. sep 2010 Hvad er farvefejlen på den hvalp du har kig på? En farve fejl som hvid giver ofte anledning til flere sygdomme, allergi, blindhed, døvhed, andre hudproblemer ect.

Med hensyn til spondylose er forklaringen som står længere oppe ikke helt rigtig. Ved spondylose kommer der knoglevækster på ryghvivlerne som med tiden vokser sammen med væksten på ryghvivlen ved siden af, hvilket giver stiv ryg ved hunden og kan være meget smertefuld.

Jeg skriver længere oppe at : GD kan døje med knoglerne, men det er gerne hvis de vokser for hurtig som hvalp på grund af forkert fodring. Jeg mener bestemt også er det at være fransk er at døje med knoglerne.

Med hensyn til HD så er det ikke racen der bestemmer om C hofter er mindre smerte fulde end E hofter, det er helt afhængning af hvordan lige den hund opfatter smerten. To hund er ikke ens selvom de er samme race. Ofte er C/D hunde mere mærket af dårlige hofter end en E hund er. Arbejder i en dyreklinik og der har vi mange forskellige tilfælde.

• #22   19. sep 2010 Karin
    Er ikke med ?

• #23   20. sep 2010 Bella

Man skal kende alle de fotograferede hunde for at kunne danne sig et indtryk om der reelt er et problem.

• #24   20. sep 2010 Ja, selvfølgelig.
    Men det gør ikke utrygheden mindre af at man ikke kender dem.

• #25   20. sep 2010 Enig Bella

• #26   20. sep 2010 Så tjekkede lige om der var nogle sundhedsavlsrestriktioner på GD i DKK og der var ..... INGEN.

"Generel HD information:
    Der er ikke krav om HD-fotografering i denne race.
    Såfremt der i anden anledning konstateres D eller E status, kan disse hunde ikke anvendes i avl. "

Altså enten har man HD krav eller også har man ikke !!

• #27   20. sep 2010 Det i anførselstegn er citat fra DKK's hjemmeside...

• #28   20. sep 2010 Det er den simple regel at den regel er ens for alle racer.
    Så rent ud sagt - de der ikke har krav kan undlade at tage billederne - just in case

• #29   20. sep 2010 Karin
    Det vidste jeg ikke.

"Så rent ud sagt - de der ikke har krav kan undlade at tage billederne - just in case"

JA, lige netop Karin !!

Kommentér på:
Grand Danois og HD ?

Annonce